Як вибрати моторне масло?

Вязкостно-температурна характеристика моторного масла помітно впливає майже на всі основні показники двигуна. Потужність, момент, економічність, ресурс - все це розраховується розробниками мотора під певну в'язкість масла. Її класифікують по системі SAE (англ. Society of automotive engineers - спільнота автомобільних інженерів). Ця класифікація обумовлює максимальну низькотемпературну в'язкість, а також діапазон в'язкості при 100 ºС. Але щоб зрозуміти, яке масло вибрати, потрібно для початку пригадати, що приховують «масляні» позначення.

 

Позначення та прихований сенс

Вони досить умовні. Перша цифра говорить про мінімальній температурі, на яку розраховано масло. Якщо, наприклад, попереду стоїть нуль, то 
провертання колінвалу гарантується при температурі до -35 ºС, а просочуваність масла - аж до -40 ºС. Точніше кажучи, виробник олії ручається, що при зазначених температурах в'язкість продукту не перевищить певних класифікацій SAE значень.

масло

Число після дефіса відповідає за високі температури: воно говорить про допустимому діапазонові зміни в'язкості масла при 100 ºС. Наприклад, для «двадцятки» виробник обіцяє вилку від 5,6 до 9,3 сСт, а для «сороковки» - від 12,6 до 16,3 сСт. Крім того, це ж число характеризує мінімальну в'язкість при 150 ° С.

Яка в'язкість краще?

На морозі все зрозуміло: з надто в'язким маслом стартер не проверне мотор, а помпа не зможе прокачати масло. І чим менше перше число в позначенні, тим менше знос двигуна при пуску. На роботу прогрітого мотора цей параметр не впливає.

При високих температурах картина складніше. Здавалося б, чим більше в'язкість, тим краще. Але це не так. Якщо заллєте в мотор звичайного легковика «шестидесятку», зовсім для нього не призначену, то, швидше за все, не тільки втратите потужність, а ще й угробите двигун. Але чому? Адже в'язке масло повинно краще захищати деталі від зносу. Чим вище в'язкість, тим товщі шар масла в підшипниках і під поршневими кільцями і, відповідно, нижче інтенсивність зносу.

Однак є й інша сторона медалі, пов'язана з низькою теплопровідністю масла. Адже чим товще масляний шар, тим гірше тепло відводиться від поршня, який при цьому починає перегріватися і розширюватися. Зростає і тертя - так і до заклинювання недалеко.

Зауважимо, що друге число «працює» не тільки при тризначних температурах, а й під час прогріву двигуна. Чим вище в'язкість, тим більше втрат на тертя. А в'язкість залежить від температури. Ми проводили дослідження на цю тему (ЗР, № 3, 2008). І виявили, що при кімнатній температурі різниця по в'язкості між «тридцаткой» і «п'ятдесятку» майже подвійна. А тому і витрата палива на більш в'язкому маслі під час прогріву буде вище.

Тепер головне питання: яке масло потрібно саме моєму мотору? На жаль, сучасні дослідження показали, що при виборі відповідного масла для певного двигуна одного лише відповідності SAE недостатньо. Потрібна більш точна «настройка», що залежить як від конструкції мотора, так і від умов його експлуатації і ступеня зносу.

Що буде якщо…

масла

А навіщо потрібні всі ці міркування, якщо правильна відповідь давно відомий? Заливайте виключно то масло, яке вам рекомендує виробник автомобіля! Але ж він намагається, як правило, догодити максимальній кількості споживачів - незалежно від умов експлуатації машини і її віку. До групи якості треба ставитися з повагою: сказано SN - значить, нічого з групи SM лити не можна. А ось з в'язкістю в рамках дозволеного можна і пограти. Наприклад, для експлуатації при низьких температурах друге число в позначенні може бути трохи менше рекомендованого інструкцією - скажімо, 30 замість 40. Це допоможе дещо знизити витрату палива, тому що взимку масло прогрівається довше, ніж влітку, а апетит при в'язкому маслі буде, природно, вище.

Те ж відноситься до машин, які живуть в основному в міських умовах. Якщо мотор частіше працює на помірних оборотах, то друге число в позначенні масла може бути трохи нижче в порівнянні з рекомендованим для автомобіля, який частіше їздить по швидкісних магістралях. Причина все в тій же взаємозв'язку товщини масляної плівки, температури і тертя. Співробітники профільних лабораторій стверджують, що для кожного мотора і режиму його роботи існує оптимальна в'язкість, знижує механічні втрати.

Трошки самодіяльності

Втім, одне питання залишається. Наскільки відрізняються один від одного робочі характеристики масел з однаковою в'язкістю, але від різних виробників? Це питання, на який без лабораторних досліджень відповісти неможливо. Але багато автолюбителів, особливо в холодних регіонах, проводять власні заміри, споруджуючи саморобні пристрої для порівняльного визначення в'язкості. Найбільш наочною конструкцією нам представляється кульковий віскозиметр. Час падіння сталевої кульки в скляній трубці (діаметр кульки лише трохи менше діаметра трубки), заповненої маслом, побічно свідчить про в'язкість продукту. До речі, подібний принцип використаний в професійних приладах, наприклад у віскозиметрові Гепплера. Ми змайстрували такий же. Виміряти точно, скільки в маслі пуаз або сантистокс, з його допомогою не вдасться, зате він дозволяє наочно зіставити в'язкість декількох масел в ідентичних умовах.

віскозиметрові Гепплера.

В якій з трубок сталева кулька швидше досягне дна, там в'язкість рідини нижче. І якщо до вас потрапить каністра з маслом від невідомого виробника, то організувати найпростіші випробування буде зовсім нескладно. Скажімо, в одну пробірку заливаємо випробуване масло, в іншу - новачка, потім поміщаємо все це в морозильник (або навіть в замет), а після витримки перевертаємо пробірки та стежимо за плавним опусканням кульок. Де кулька опускається повільніше, там в'язкість вище.

Нам іграшка сподобалася відразу. Якщо при кімнатній температурі кульки гуляють по трубці досить спритно, то при мінус тридцяти (нижче ми не забиралися) їх рухливість падає настільки, що відразу хочеться пересісти на громадський транспорт: шкода мотор ... У будь-якому випадку всім любителям поекспериментувати з невідомими маслами ми радимо спорудити собі щось подібне, перш ніж заливати невідому рідину в мотор. Наочність експерименту гарантована.

А ось на автомобілі експериментувати не варто. У будь-якому випадку настійно радимо прислухатися до рекомендацій саме виробника мотора, а не мастильника.

 

Хочеш купити авто? Ми надаємо можливість здійснити свою мрію!

Smart Style пропонує такі послуги:

  •  продаж автомобілів;
  •  лізинг;
  •  кредит;
  •  розстрочка;
  •  ввезення та розмитнення авто;
  •  Trade-In;
  •  нотаріальні послуги та супровід в МРЕВ;
  •  система лояльності з мережею СТО;
  •  страхування;
  •  гарантія.

Наш автосалон працює щодня з 10:00 до 19:00

Адреса: Київ, проспект Перемоги 34

Телефон: 044 500 33 55